Poradnik tapetowania
Po prostu wiedzieć, jak to się robi
Nic nie jest piękniejsze od dobrego samopoczucia we wnętrzach. Tapeta pozwala bardzo łatwo wyrazić osobiste gusta. Wystarczy dostęp do bogatej palety wzorów tapet, odpowiednich narzędzi i praktycznych wskazówek od profesjonalistów – wtedy na koniec wszystko będzie wyglądało prawidłowo. Często to właśnie szczegóły, takie jak nieprawidłowy klej, zbyt krótki czas zmiękczania lub pozostałości na ścianach wpływają niekorzystnie na ostateczny wynik tapetowania. Kilka prostych, podstawowych reguł pozwala z góry uniknąć takich niespodzianek, dzięki czemu realizacja własnych marzeń mieszkaniowych nie napotyka trudności.
Pięć złotych reguł tapetowania
1. Wcześniej usunąć stare tapety
2. Pamiętać o wyborze jednakowych numerów produktów i numerów partii produkcyjnej
3. Zamknąć okna i drzwi, wyłączyć ogrzewanie
4. Dostatecznie rozmiękczyć tapety
5. Kleić tapety na styk
Rodzaje tapet ściennych
W królestwie kolorów, wzorów i kształtów nadmiar możliwości może być tyko zaleta. Jednak jaka tapeta jest najlepsza dla różnych pomieszczeń i ścian pod katem powierzchni, materiału i techniki druku?
Tapety papierowe składają się z dwóch, laminowanych jedna na druga, warstw papieru, co często określa się mianem dupleksu. Zadrukowana lub tłoczona jest wyłącznie górna wersja, dzięki czemu wytłaczane wzory są zachowywane również po przyklejeniu tapety.
Tapety reliefowe składają się z jednej warstwy papieru pokrytej ekspandującym, zwykle kolorowym, trójwymiarowym nadrukiem. Są one szczególnie łatwe w nakładaniu i nadają się znakomicie również do pokrywania ścian, na które silnie oddziałują czynniki zewnętrzne.
Tapety winylowe wykonane są z powlekanego papieru, który po zadrukowaniu jest wytłaczany na gorąco. Dzięki temu ich powierzchnia jest wyjątkowo atrakcyjna wizualnie. Nadają się one również do tapetowania ścian, na które silnie oddziałują czynniki zewnętrzne oraz ścian w wilgotnych pomieszczeniach.
W tapetach flizelinowych materiałem podkładowym jest specjalna flizelina wysokiej jakości. Tapety te bardzo łatwo się układa, ponieważ flizelina charakteryzuje się dużą stałością wymiarów: nie rozszerza się ani nie kurczy. Dzięki temu nie jest wymagane zachowanie czasu zmiękczania po pokryciu klejem. Suche bryty można naklejać bezpośrednio na ścianę lub sufit pokryte klejem. Ponadto umożliwiają bardzo łatwe wyrównywanie drobnych nierówności i pęknięć powierzchni. A co w przypadku wymiany tapety? Flizeline można bardzo łatwo ściągać na sucho – i to bez pozostawiania resztek na ścianie.
Tapety flizelinowe do malowania (np. Wallton, Feel Good lub PURE) to białe tapety reliefowe lub wytłaczane z flizeliny, które po wyklejeniu pokrywa się indywidualnie dobranym kolorem. Można w tym przypadku stosować również kreatywne techniki malarskie, takie jak wycieranie lub malowanie gąbką.
Znaki jakości
Atestowana jakość wygląda dobrze na każdej ścianie. Z tego powodu wszystkie tapety rasch opatrzone są znakiem jakości RAL, znakiem CE i znakiem FSC®. Dodatkowo wszelkie materiały, farby i etapy produkcji objęte są kompleksowym systemem zarządzania jakością.
Znak jakości RAL
Dzięki temu oznaczeniu konsument może mieć pewność, że kupuje sprawdzone produkty wysokiej jakości. We współpracy z niemieckim instytutem zapewniania jakości i oznaczania RAL (Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung e. V.), federalnym urzędem ds. ochrony środowiska i producentami tapet zdefiniowano obszerne przepisy dotyczące jakości, których przestrzeganie jest stale kontrolowane przez niezależne instytucje. Producenci całkowicie rezygnują ze stosowania dodatków, takich jak toksyczne pigmenty, zawierające metale ciężkie w farbach drukarskich, z rozpuszczalników zawierających chlor lub aromaty, freonów i monomerów chlorku winylu.
Znak CE
Znak CE wywodzi się z dyrektyw prawa Unii Europejskiej i oznacza produkty badane pod kątem bezpieczeństwa. Znak jest od dn. 01.01.2011 r. obowiązkowy dla tapet, dlatego wszystkie produkty rasch są zgodne z obowiązującymi dyrektywami europejskimi w oparciu o normę EN 15102. W normie tej zawarte są wszystkie wymagania i właściwości, które muszą spełniać okładziny ścienne w odniesieniu do charakterystyki pożarowej, uwalniania formaldehydu, substancji niebezpiecznych, metali ciężkich i monomerów chlorku winylu.
Znak FSC®
Znak jakości Forest Stewardship Council® (FSC) można znaleźć na przykład na naszych tapetach na podkładach papierowych lub flizelinowych, w których komponenty drzewne pochodzą z ekologicznych i prospołecznych upraw leśnych. System certyfikacji tej organizacji jest standaryzowany i cieszy się międzynarodowym uznaniem, dzięki czemu doskonałe produkty rzeczywiście pochodzą z miejsc, w których gospodarka leśna jest odpowiedzialnie zarządzana.
Objaśnienie znaków w skrócie
Symbole na tapetach to więcej niż tylko formalność. To realizacja wymogów normy. Dlatego na etykietach wszystkich tapet rasch znajdują się symbole określone w oficjalnej normie DIN EN 235. Symbole na tapetach informują na przykład o właściwościach, jakości i prawidłowej aplikacji.
Jak obliczyć ilość rolek?
Normalna rolka tapety, tzw. eurorolka, ma szerokość 53 cm i długość 10,05 m. Wystarcza na ok. 5 m2 powierzchni ściany lub sufitu.
Kontrola i perfekcja
Tapety rasch są kontrolowane podczas produkcji. Jednak przed samym tapetowaniem powinny zostać jeszcze raz sprawdzone przez osobę je układającą. Kryteria kontroli określa ulotka informacyjna nr 7 BFS (Bundesausschuss Farbe und Sachwertschutz, http://www.farbe-bfs.de/ - niemiecka federalna komisja farb i ochrony dóbr materialnych):
Kontrola dostawy
Czy dostawa jest zgodna z zamówieniem i czy dostarczono zamawianą ilość?
Podczas kupna, przed usunięciem opakowania należy sprawdzić numer serii produkcyjnej w dolnej części etykiety na białym pasku. Wszystkie rolki, które przewidziano dla danego pomieszczenia lub danej ściany powinny pochodzić z jednej partii produkcyjnej.
Czy wszystkie strony są równe?
Za pomocą tzw. próby wachlarzowej można porównać jednolitość boków tapety: W tym celu odcina się z rolki tapety ok. 1 m. Następnie obie strony zewnętrzne składa się wzorem do środka, tak aby obie zewnętrzne krawędzie brytu znalazły się bezpośrednio obok siebie. Niejednolitość boków jest w takich przypadkach najczęściej widoczna od razu. Podczas przycinania brytów i podczas tapetowania należy ponownie dokładnie sprawdzić tapetę i wzór pod kątem wad!
Zaleca się przechowywać pozostałości tapet i etykiety.
Wyposażenie
Właściwie wystarczą calówka, nożyczki i wałek gumowy do dociskania i mocowania nowej tapety. Oprócz tego dostępnych jest jeszcze szereg dodatkowych i pożytecznych narzędzi.
Kilka informacji na temat bazy
Baza musi być prawidłowa, aby tapety mogły lśnić swym pełnym blaskiem. Oznacza to, że podłoże musi być zasadniczo suche, płaskie, twarde, czyste, a poza tym nośne i chłonne. Jeśli warunki te są spełnione tapetowanie pójdzie jak z płatka, a jego wynik będzie optymalny.
Stara tapeta
Przed nałożeniem nowej tapety należy całkowicie usunąć starą. Jeżeli poprzednio wytapetowano ściany okładziną ściąganą na sucho, zabieg ten jest bardzo prosty. W innym przypadku starą tapetę należy pokryć warstwą wody i środkiem do usuwania tapet – znacznie ułatwia to ich ściąganie. Jeszcze prościej jest zastosować agregat na gorącą parę, który można wynająć w specjalistycznych sklepach tapeciarskich.
Przy usuwaniu tapet nie należy stosować płynów do mycia naczyń. Rozpuszczają one tłuszcz i mogą wywabić z podłoża wchłonięte tłuszcze kuchenne lub inne agresywne pozostałości. W przypadku późniejszego nakładania na ścianę kleju zawierającego wodę, pozostałości te będą wypływać na powierzchnię. W konsekwencji może nimi nasiąknąć nowa tapeta, co może być przyczyną odbarwień. W przypadku przebijających podłoży konieczne jest nałożenie warstwy izolacyjnej. Więcej informacji w tym zakresie zawartych jest również w ulotce BFS nr 16 „Wytyczne techniczne dla tapetowania i klejenia”, punkt 4.1.
Stare warstwy farby
Warstwy wapienne należy najpierw zmiękczyć wodą ze środkiem do usuwania tapet a następnie zmyć. Po wyschnięciu wzmocnić podłoże podkładem do tapet. W przypadku farb dyspersyjnych, olejnych i lakierów należy najpierw sprawdzić, czy są mocno związane z podłożem. Najlepiej zrobić to paskiem taśmy samoprzylepnej, który przykleja się na starą farbę a następnie odrywa. Jeżeli na taśmie pozostaną resztki, starą warstwę farby należy usunąć. W celu oczyszczenia i odtłuszczenia starych warstw farby stosuje się odpowiedni ług kaustyczny. Następnie przemyć czystą wodą. W innym wypadku zagruntować podkładem adhezyjnym lub pigmentowym podkładem do tapet. Jeżeli stare podłoże nie jest chłonne można zastosować flizelinę renowacyjną. Stare i niestabilne podłoża, takie jak np. stary tynk, pod którym znajdują się pęcherze powietrza, należy usunąć. Stabilne stare tynki można oszlifować i zagruntować podkładem penetracyjnym do tapet lub pigmentowanym podkładem do tapet. Otwory i nierówności wyrównać gipsem do szpachlowania.
Nowy tynk
Aby uzyskać doskonały efekt podłoże powinno być jasne i suche. Z reguły tynk osiąga ten stan po okresie od sześciu do dziewięciu tygodni. W przypadku wątpliwości zakleić powierzchnię ok. 50 × 50 cm folią malarską i taśmą klejącą na około 24 godziny. Jeżeli po tym okresie na folii można zaobserwować wilgoć (kondensacyjną), należy jeszcze przez jakiś czas wietrzyć lub ogrzewać pomieszczenie przed położeniem tapet. Z uwagi na to, że nowy tynk jest podłożem silnie chłonnym, przed tapetowaniem należy pokryć gładkie podłoże markowym klejem. Gładkie powierzchnie betonowe, takie jak sufity i ściany, przed tapetowaniem powinny być zagruntowane lub pokryte podkładem pigmentowym do tapet.
Masa szpachlowa
W przypadku powierzchni ściennych i sufitowych, które zostały na całej powierzchni pokryte masą szpachlową należy najpierw oszlifować powierzchnię, a następnie pokryć ją warstwą kleju. Z reguły taki zabieg wystarcza, aby osiągnąć równomierną chłonność podłoża i stworzyć dobrą bazę dla nowej tapety. Przy tym rodzaju gruntowania warstwa kleju zostaje lekko rozpuszczona przy późniejszym tapetowaniu. Wzmacnia to dodatkowo siłę klejenia.
Rodzaje podłoża
Nowy tynk wapienny
› Próba nawilżenia wodą (test chłonności)
› W razie potrzeby wyrównać i zeszlifować powierzchnię w celu usunięcia warstw zgorzeliny, która może powstać w wyniku nadmiernego wzbogacenia środkiem wiążącym
› Gruntowanie podkładem pigmentowym do tapet
Tynk gipsowy
› Próba nawilżenia wodą (test chłonności)
› W razie potrzeby wyrównać i zeszlifować powierzchnię w celu usunięcia warstw zgorzeliny, która może powstać w wyniku nadmiernego wzbogacenia środkiem wiążącym
› Gruntowanie: wstępne pokrycie klejem
Płyta kartonowo-gipsowa
› W przypadku tapet na flizelinie konieczne jest gruntowanie podkładem pigmentowym do tapet, ponieważ w przeciwnym razie na suchej tapecie mogą pojawiać się białe ślady połączeń szpachlowych, lub
› gruntowanie (rozpuszczalnym w wodzie) podkładem do tapet w przypadku tapet winylowych, reliefowych i na papierze
Powierzchnie betonowe
› Próba nawilżenia wodą (test chłonności
› W razie potrzeby wyrównać i zeszlifować powierzchnię w celu usunięcia warstw zgorzeliny, która może powstać w wyniku nadmiernego wzbogacenia środkiem wiążącym
› Gruntowanie podkładem pigmentowym do tapet
› Przy zbyt małej chłonności użyć makulatury lub flizeliny renowacyjnej
Podłoża drewniane
› W przypadku materiałów drewnianych, takich jak płyty wiórowe lub płyty MDF może dochodzić do przenikania składników drewna
› Może okazać się konieczne nałożenie warstwy izolacyjnej
Tapety podkładowe na styropian
› Słabo chłonne podłoże w wersji wstępnie zagruntowanej lub surowej
› W celu fachowego wyklejenia tapety zaleca się zagruntowanie rozcieńczonym klejem do styropianu – wykonanie warstwy adhezyjnej
› Ewentualnie można zastosować wyklejenie makulaturą lub flizeliną renowacyjną
Jaki wybrać klej?
Dla każdej tapety dostępny jest odpowiedni klej. Jest to konieczne, ponieważ różne materiały zachowują się w różny sposób. Informacje o prawidłowym kleju zamieszczone są na wkładce, dołączanej do każdej rolki tapety. Poniżej znajduje się krótkie zestawienie.
Do tapet flizelinowych:
Klej do tapet flizelinowych można nakładać bezpośrednio na ścianę. Nałożony na ścianę klej przez długi czas nie wysycha. Jest to szczególnie istotne dla techniki klejenia bezpośrednio na ścianie. Ponadto ten klej praktycznie nie rozpryskuje się. A poza tym: przy odpowiednim wstępnym przygotowaniu podłoża można później łatwo zdjąć tapetę na sucho.
Do tapet winylowych i reliefowych: Klej specjalny z domieszką 20 – 30 % kleju dyspersyjnego.
Komponent dyspersyjny w kleju specjalnym powoduje, że w przypadku rozwarstwionych tapet, takich jak tapety winylowe lub reliefowe, dolna warstwa papierowa mocno łączy się z podłożem. Poprawiają się również początkowe parametry przywierania. Przy mocnej przyczepności, dolna warstwa papierowa może podczas kolejnego tapetowania posłużyć jako warstwa makulatury.
Tapety papierowe:
Klej normalny lub specjalny ma tę zaletę, że nie plami silnie, ponieważ nie zawiera komponentów dyspersyjnych. Ze względu na bardzo dobre właściwości nanoszenia zalecane jest jednak stosowanie wyłącznie kleju specjalnego – również do tapet papierowych.
Do flizeliny renowacyjnej: Klej do tynku nowego jest wysokiej jakości klejem z domieszkami wzmacniającymi siłę klejenia. Łatwo się go nanosi, można go optymalnie rozkładać, a dzięki wysokiej odporności na wilgoć nadaje się idealnie do nowego tynku. Można go również stosować jako czysty klej dyspersyjny jeżeli flizelina renowacyjna w późniejszych pracach remontowych stabilnie przywiera do ściany i może posłużyć jako podłoże również dla kolejnych tapet.
Innym wariantem dla świeżych podłoży tynkowych lub betonowych jest zastosowanie gotowej dyspersyjnej masy szpachlowej, np. przy obróbce wielokrotnie malowanej tkaniny z włókna szklanego. W takim wypadku klej nanoszony jest na tkaninę szpachelką z zębami. Flizelinę renowacyjną układa się na tę warstwę na sucho i wygładza kielnią lub szpachelką do tapetowania.
Ważne! Dla potrzeb kolejnego tapetowania flizelinę renowacyjną należy pokryć cienką warstwą kleju. W wersji „flizelina na flizelinę” część kleju przenika do flizeliny renowacyjnej, a część do tylnej warstwy tapety flizelinowej, przez co czasami mogą wystąpić problemy z przywieraniem do podłoża.
Okładzina ścienna na wymiar
Generalnie przed wypakowaniem i docinaniem brytów należy sprawdzić identyczność numeru produktu i serii oraz jednolitość odcieni kolorów i wzorów.
Przy tapetowaniu często na światło dzienne wypływają niespodziewane właściwości pomieszczenia. W miejscach, które wydawały się równe i proste zaczyna nagle brakować po kilka centymetrów. Z tego powodu należy dokładnie wymierzyć wysokość pomieszczenia. Ściany mogą mieć czasami różne wymiary – szczególnie w starym budownictwie. Następnie należy dodać 5 – 10 cm na cięcie – w ten sposób uzyskuje się prawidłową długość brytu. Jeżeli wzór nie ma początku bryty można odcinać z rolki w sposób ciągły.
Przy prostym wzorze wszystkie bryty są identyczne i przy przycinaniu wzory układa się jeden na drugim. W przypadku wzoru z przesunięciem należy przesunąć co drugi bryt o połowę raportu wzoru, przez co identyczny jest co drugi bryt. Ważne jest, aby tapety były rozwijane tylko w jednym kierunku.
Złota zasada: 2/3 do 1/3
Flizelina, papier czy winyl? We wszystkich rolkach tapet rasch znajduje się wkładka, na której znajduje się dokładana informacja o tym, jaki klej jest najlepszy dla danej tapety. Zasadniczo obowiązuje następująca zasada: Klej należy wymieszać w zimnej wodzie a następnie zostawić na odpowiedni czas.
W przypadku tapet flizelinowych i strukturalnych tapet flizelinowych klej można po prostu nałożyć równomiernie na ścianę, a następnie można ułożyć tapetę bezpośrednio na jego warstwie.
Przy innych rodzajach tapet bryt pokrywa się najpierw równomiernie klejem na stole tapeciarskim, zaczynając od środka. Aby zapewnić prawidłowe zmiękczenie tapety i jej późniejszy łatwy transport bryt składa się od góry w 2/3 i od dołu w 1/3. Teraz wystarczy tylko zwinąć i – zgodnie z podanymi danymi – odczekać od 5 do 10 minut aby tapeta zmiękła. Czas zmiękczania jest bardzo ważny dla prawidłowego ułożenia tapet na ścianie bez pęcherzy. Dlatego należy zwrócić uwagę, aby wszystkie bryty zmiękczane były przez równy czas.
Jak połączyć kolejne rolki
Aby podczas tapetowania wszystko przebiegało prosto i równo pierwszy bryt pionuje się poziomicą lub pionem, tak aby kolejne ułożone były całkowicie prosto. Zacząć należy od okna i tapetować „od źródła światła”.
Bryt powinien mieć nieco naddatku na suficie. Umożliwia to wyrównanie ewentualnych różnic wysokości, szczególnie w starym budownictwie. Zmiękczony bryt tapety najlepiej jest przewiesić przez zgiętą lewą rękę i powoli podciągnąć górną zakładkę w 2/3 długości. Później nakładać dolną jedną trzecią. Bryty dociska się miękkim pędzlem do tapetowania lub wałkiem gumowym, zaczynając od środka do boków, nie pozostawiając pęcherzy. W razie potrzeby nasmarować klejem miejsca łączenia.
Tapety łączy się „na styk”, tak że krawędzie dwóch brytów przylegają dokładnie do siebie. Miejsce styku dociska się wałkiem stożkowym lub gumowym wałkiem do łączeń. W przypadku wytłaczanych tapet papierowych nie używać wałka, ponieważ mogłoby to spowodować wygładzenie wytłoczonego wzoru. Lepiej jest ostrożnie docisnąć miejsce styku miękką szmatką.
Jeżeli po wykonaniu łączenia widoczne są wycieki lub plamy kleju, powinno się je natychmiast usunąć przykładając wilgotną gąbkę lub ścierkę – nigdy nie trzeć i nie przemywać. W przypadku usunięcia kleju po dłuższym czasie mogą wystąpić przebarwienia lub wybłyszczenia na powierzchni tapety. W czasie, w którym tapeta schnie na ścianie nie należy zbyt silnie ogrzewać lub wietrzyć pomieszczenia, ponieważ może dojść do pęknięcia spoin. Optymalną temperaturą jest od 15 do 20 stopni.
Kąty, drzwi, kaloryfery i spółka Porady i sztuczki przy tapetowaniu
Kąty
Dobrze jest mieć własne cztery kąty – ich wytapetowanie też nie jest trudne. Brytów nie klei się przez kąt, lecz nakłada oba boki jeden po drugim. W tym celu należy ustawić tapetę z naddatkiem na kącie do wytapetowania ok. 0,5 cm. Jeżeli bryt ułożony jest prawidłowo, okleić kąt. Teraz pozostałą część brytu wypionować na nowej ścianie i przyłożyć na nowo. Aby tapeta lepiej przywierała w pobliżu kąta, zakładkę można pokryć klejem dyspersyjnym.
Drzwi
Zasadniczo drzwi tapetuje się, zaczynając od jednej strony – nigdy z dwóch stron do środka. Bryt dzieli się na wysokości poziomej krawędzi futryny jeżeli wzór na to pozwala. Tapetę przyciska się wzdłuż pionowej krawędzi zewnętrznej futryny i odcina naddatek. Jeżeli to konieczne jeden bryt należy dopasować do wzoru. Następnie dopasować naddatek powyżej i poniżej futryny i dociąć za pomocą listwy.
Nisze okienne
Z pięknego całościowego obrazu tapety bez łączeń nie trzeba rezygnować również w przypadku małych nisz. W tym celu należy przyłożyć wypionowany bryt przy oknie w taki sposób, aby nadmiar sięgał przez róg do ramy okiennej (plus naddatek). W przypadku tapet ze wzorem zwrócić uwagę na przebieg wzoru. Następnie tapetę przycina się na wysokość parapetu i górnej krawędzi okna w taki sposób, aby móc złożyć naddatek do wnętrza niszy i dokładnie dociąć naddatki na ramie okiennej i na parapecie. W dalszej kolejności kontynuować tapetowanie nad i pod oknem i postępować dokładnie tak samo po drugiej stronie okna.
Kaloryfery
Przed rozpoczęciem tapetowania należy wyłączyć kaloryfer i pozostawić do całkowitego ostygnięcia. Zwykle wystarcza, aby wytapetować do 10 do 20 cm za kaloryferem. Jeżeli kaloryfer wpuszczony jest w ścianę tapetowanie przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku ram okiennych.
Włączniki światła i gniazdka Przed rozpoczęciem tapetowania przy włącznikach i gniazdkach należy odłączyć prąd
w skrzynce bezpiecznikowej. Sprawdzić brak prądu np. za pomocą izolowanego wkrętaka! Najpierw należy zdjąć obudowy z włączników i gniazdek, a następnie po prostu położyć tapetę przez gniazdka i wyłączniki. W przypadku gniazdek można następnie ręcznie przecisnąć bolce uziemienia bezpośrednio przez tapetę. W przypadku wyłączników światła tapetę najpierw nacina się na krzyż. Po wyschnięciu kleju dociąć tapetę nożem uniwersalnym do kształtu wyłącznika lub gniazdka, wzdłuż metalowej ramki Na koniec po prostu ponownie założyć obudowy.
Sufit
Wytapetowany sufit zwraca uwagę. Pracę ponad głową najlepiej wykonać zespołowo. Najpierw należy wypionować i oznaczyć bryt, np. za pomocą sznura traserskiego. Następnie przykleić tapetę, poruszając się „ze światłem” od okna w głąb pomieszczenia. W czasie gdy jedna osoba przykłada i przyciska bryt, druga przytrzymuje pozostałą część, jeszcze złożonej tapety na czystej szczotce.
Borty
Borty porządkują pomieszczenia i nadają im estetyczne akcenty. Przy tapetowaniu ważne jest, aby rozróżniać dwa rodzaje obróbki: Przy gładkich tapetach najpierw oznacza się położenie bortów, a następnie nakleja je po prostu na tapetę. W tym celu nanosi się specjalny klej do bortów i dociska borty w odpowiednich miejscach. W przypadku tapet o silnej strukturze najlepiej jest przykleić borty bezpośrednio do ściany, a następnie dokleić tapetę od góry i do dołu. Aby uzyskać czyste złącza naddatki odcina się po prostu za pomocą listwy.
Tapety flizelinowe
Tapety flizelinowe rasch ułatwiają życie. Ich obróbka jest wyjątkowo szybka i prosta – nie wymaga np. czasu zmiękczania. Tapety flizelinowe nie rozciągają się ani nie kurczą. Klej flizelinowy można po prostu równomiernie nałożyć za pomocą specjalnego wałka bezpośrednio na ścianę lub sufit. Następnie suchy i docięty bryt wystarczy tylko ułożyć na warstwie kleju. Zakończenia, kąty, nisze okienne itp. wykonuje się w sposób opisany wcześniej.
Przyrząd do klejenia tapet flizelinowych
Tapety flizelinowe można obrabiać również za pomocą przyrządu do klejenia. W tym przypadku wystarczy „przeciągnąć” bryt tapety.
Odcień określa tapetę
Flizelinowe tapety do malowania, np. z kolekcji rasch „Wallton” pozwalają bardzo łatwo wybrać własny kolor. To półprodukty uszlachetniane farbą, lazurem lub technikami kreatywnymi, pozwalające na bardzo indywidualne upiększanie. Do pomalowania suchej tapety należy stosować odporne na zmiękczacze farby dyspersyjne, lateksowe lub akrylowe.
Podczas malowania farbami dyspersyjnymi należy przestrzegać poniższych zasad. Należy unikać wycieków podczas tapetowania i usuwać całkowicie resztki kleju. Pozostałości mogą być przyczyną nieregularności w przywieraniu flizeliny do ściany i dodatkowo powodować powstawanie nieestetycznych plam po malowaniu. Dzieje się tak dlatego, że wysychający klej nie pozwala tapecie wchłaniać farby.
Bezpieczniej jest wcześniej wypróbować farbę lub technikę malowania na testowym fragmencie tapety. Jeżeli wszystko jest zgodne z założeniami, farbę należy nanosić równomiernie, na mokro, wałkiem z mikrowłókna o krótkim włosiu. Jeżeli konsystencja farby jest prawidłowa zwykle wystarcza jedno malowanie. Jeżeli nie – pozostawić farbę do wyschnięcia i przemalować drugi raz.
Jak szybko opanować problemy przy tapetowaniu
Pęcherze, fałdy lub plamy.
Istnieją powody, dla których czasem okładzina i podłoże nie lubią się za bardzo. Na szczęście mamy kilka porad i sztuczek, aby tapetowanie się całkowicie udało.
Podłoże
Przygotowanie jest wszystkim Najczęstszą przyczyną problemów podczas tapetowania jest nieprawidłowe przygotowanie podłoża. Przyczyn tworzenia się pęcherzy lub fałd, kurczących się spoin lub „nie trzymania się ściany” może być wiele
Warstwy zgorzeliny
W takim przypadku podłoże nie jest wystarczająco chłonne i pokryte warstwą zgorzeliny. Takie warstwy to osady środków wiążących na powierzchni, mogące powstawać podczas zagęszczania i wygładzania tynków wapienno cementowych oraz na tynkach gipsowych. Zgorzelina występuje w postaci cienkiej błony na powierzchni, blokującej dostęp do podłoża. Można ją rozpoznać po skierowaniu na ścianę strumienia światła – powierzchnia w tym miejscu błyszczy. Po stwierdzeniu obecności warstwę zgorzeliny należy zeszlifować mechanicznie, tak aby ściana była ponownie zdatna do tapetowania.
Pokrycie podłoża warstwą kleju w przypadku powierzchni tapetowanych wielokrotnie
Jeżeli powierzchnie ścienne były tapetowane wiele razy, mogą występować liczne pozostałości kleju. Z uwagi na to, że stary klej uszczelnia podłoże, chłonność ściany jest niewystarczająca dla nakładanego kleju i nie można uzyskać odpowiedniej przyczepności początkowej. W tym przypadku należy przetrzeć podłoże papierem ściernym i w razie potrzeby zagruntować – np. podkładem pigmentowym do tapet.
Stare podkłady z makulatury
Czasami te podkłady znajdują się na podłożu i przy ponownym tapetowaniu odklejają się od ściany. Wpływa to niekorzystnie na działanie kleju i tapeta nie przywiera. Zasadniczo makulatura nie nadaje się już do tapetowania ze względu na zestarzenie.
Głęboki podkład LF i głęboki podkład do tapet
Podkład głęboki LF to dyspersja tworzywa sztucznego, która często stosowana jest przy gruntowaniu. Po nałożeniu nierozcieńczonego podkładu głębokiego LF podłoże uszczelniane jest zbyt mocno dla potrzeb tapetowania. Często naniesienie szczotką lub wałkiem do sufitów prowadzić może do nawarstwiania się podkładu. Wskutek tego klej nie wchłania się optymalnie w podłoże. To z kolei prowadzi do braku wystarczającej przyczepności i może spowodować otwieranie się spoin, a nawet tworzenie się pęcherzy.
Przy tapetowaniu należy używać zawsze podkładu do tapetowania, ponieważ – w przeciwieństwie do podkładu głębokiego LF – zawiera on mniejsze komponenty, głębiej wnikające w podłoże. Nazywa się to również działanie kapilarne. Głęboki podkład do tapetowania nie powleka podłoża i nie uszczelnia go, lecz utrzymuje chłonność podłoża, co jest warunkiem udanego tapetowania.
Farba dyspersyjna
Farba dyspersyjna ma wysoką odporność na zmywanie i zbyt mocno izoluje podłoże. Jeżeli ściana jest nią pokryta naniesiony klej nie może optymalnie wnikać w podłoże, przez co nie jest możliwe zapewnienie dostatecznej przyczepności początkowej. Nawet w przypadku flizelin segmentu premium może to prowadzić do ekstremalnego tworzenia się pęcherzy. Dodatkowo po wielu tygodniach, szczególnie gdy w pomieszczeniach następują silne wahania temperatury może dochodzić do otwierania się spoin. W miejsce farby dyspersyjnej zaleca się stosowanie podkładu pigmentowego do tapet, ponieważ to podłoże jest optymalnie dostosowane do tapetowania i nie wpływa negatywnie na chłonność ściany.
Problemy z klejem i czasem zmiękczania
Prawidłowe mieszanie, dokładne przestrzeganie zaleceń, dłuższy czas radości z tapety. Nie można tapetować bez kleju. Kilka prostych zasad wystarczy, aby stosowanie go stało się bardzo proste.
Zasada numer 1:
Przy rozcieńczaniu kleju wodą przestrzegać wartości podanej na opakowaniu kleju. Nieprawidłowy stosunek mieszania może być przyczyną utraty nawet 50 siły klejenia. Tapeta oddzielałaby się w takim przypadku w pobliżu spoiny i tworzyłyby się pęcherze. Może to nastąpić nawet po kilku tygodniach, szczególnie w porach roku, w których ogrzewanie działa pełną parą. Mają na to wpływ naprężenia powierzchniowe pomiędzy ścianą a tapetą, ponieważ temperatura na zewnątrz jest bardzo niska, a jednocześnie w środku termometr wskazuje przyjemne 23 stopnie. Dlatego zawsze należy przestrzegać zaleceń zawartych w ulotce dołączonej do kleju i rozcieńczać klej według tych zaleceń.
Zasada numer 2:
Bezwzględnie przestrzegać podanego czasu zmiękczania tapety i zwracać uwagę na to, aby wszystkie bryty były zmiękczane wystarczająco długo, przez ok. 10 min. Drobna wskazówka: W przypadku tapetowania w lecie, w bardzo wysokiej temperaturze powietrza, pokryte klejem bryty umieszczać do zmiękczenia w foliowej torbie, aby nie wyschły przedwcześnie.
Tapeta papierowa
W przypadku tapet papierowych bardzo istotne znaczenie ma przestrzeganie czasu zmiękczania. W razie jego niedomiaru szybko następuje kurczenie się tapety, tworzą się pęcherze lub fałdy. W przypadku tapet wytłaczanych bardzo ważne jest, aby klej dostał się również do głębszych wytłoczeń. Jeśli tak nie jest może dochodzić do różnych naprężeń związanych ze schnięciem i powstawaniem szczelin pomiędzy spoinami.
Tapety reliefowe i winylowe
W przypadku tych rodzajów tapet również bezwzględnie konieczne jest zachowanie czasu zmiękczania. Ponadto: Tapety winylowe i reliefowe, po pokryciu klejem, należy zawsze zwinąć, aby uniknąć wysuszenia stref wokół krawędzi i aby spoiny nie wystawały podczas tapetowania. Również w tym przypadku należy zwrócić uwagę na zapewnienie odpowiednio chłonnego podłoża, ponieważ tapeta schnie prawie wyłącznie do podłoża.
Tapety flizelinowe
Aby zapewnić prawidłowe przywieranie tapet flizelinowych podłoże musi być wystarczająco chłonne. Ponadto istotne jest, aby kolor podłoża był jednolity, najlepiej jasny i neutralny. Jeżeli ściany są „łaciate” podłoże może przebijać przez tapetę,
dlatego w razie wątpliwości zaleca się nałożenie podkładu pigmentowego do tapet.
Podczas tapetowania na flizelinie renowacyjnej tapetuje się flizelinę na flizelinę. W tym przypadku część kleju przenika do flizeliny tapety a część do flizeliny renowacyjnej. Może się zdarzyć, że połączenie pomiędzy tapetą a tapetą podkładową nie będzie wystarczające. Dlatego zaleca się wcześniejsze pokrycie flizeliny renowacyjnej warstwą kleju.
Odpowiedzi na pytania
Czemu, dlaczego i z jakiego powodu – to pytanie zadaje sobie przy tapetowaniu niejedna osoba. Najwyższy czas znaleźć przyczyny różnic odcieni, plam i cieni tak, aby w przyszłości ściany mogły po kilku chwilach otrzymać piękny, nowy wygląd.
Skąd się biorą różnice odcieni?
Rolki tapet zawsze opatrzone są numerem produkcyjnym, ponieważ tapety produkowane są stale w nowych nakładach. Dlatego, aby uniknąć różnic odcieni należy zawsze upewnić się, że kupione rolki mają ten sam numer produkcyjny. Podczas kupna i przed obróbką dokładnie sprawdzić, czy numery są identyczne.
Więcej informacji można znaleźć w punkcie 3 tej broszury i w ulotce informacyjnej BFS nr 7 (Bundesausschuss Farbe und Sachwertschutz - niemiecka federalna komisja farb i ochrony dóbr materialnych).
Dlaczego występują cienie?
Jeżeli światło pada na krawędzie cięcia mogą powstawać cienie na tapecie. Dlatego zawsze tapetować od okna. Druga przyczyna: Tapeta została omyłkowo naklejona naprzemiennie (tzn. bryty zostały naklejone na zmianę, obrócone o 90°), mimo, że na etykiecie nie występował odpowiedni symbol. Jeżeli na etykiecie występuje taki symbol tapetę układać naprzemiennie. Co drugi bryt układać w przeciwnym kierunku, czyli do góry nogami.
Skąd się biorą plamy?
Szare plamy występują najczęściej w przypadku podłoży o wysokiej zawartości alkaliów.
Brązowe plamy mogą powstać wskutek rdzewienia metalowych elementów podłoża, np. gwoździ, wsporników, siatki jednolitej, występowania tlenku żelaza w piasku czyszczącym itp.
Żółte plamy występują w przypadku tynków i podłoży pustych. Z podłoża przenikają przez tapetę pozostałości wyciągane przez wodnisty klej, np. nikotyna, tłuszcze, oleje, składniki drewna lub inne substancje.
Czerwone lub fioletowo-różowe plamy świadczą o wilgoci lub zagrzybieniu ścian.
Co robić w przypadku występowania problemów ze spoinami?
Spoiny otwierają się lub wybrzuszają, gdy podłoże nie jest wystarczająco chłonne lub gdy nie zastosowano prawidłowego kleju. Tego typu problemy mogą być wywoływane również przez przeciągi i ogrzewanie.
Kolory
Dzięki niemal nieograniczonej różnorodności kolorów, struktur i wzorów tapety umożliwiają najróżniejsze aranżacje, dostosowane do każdego stylu mieszkania. Tapeta może wpływać na oddziaływanie pomieszczenia swoimi kolorami i wzorami, albo wręcz umożliwiać całkowicie nowe jego postrzeganie. Dzięki doborowi odpowiedniej tapety małe pomieszczenia nagle zyskują większe rozmiary, a bardzo wysokie stają się przytulniejsze, np. poprzez zastosowanie kolorowej tapety na suficie. Dzięki tapetom bajecznie prosto można zmieniać proporcje pomieszczeń i nadawać im całkowicie nowy wyraz.
Bardzo niskie pomieszczenia wydają się wyższe, gdy:
› nakleja się w nich tapetę w pionowe pasy,
› sufit jest pokryty jasną lub białą tapetą,
› stosuje się tapetę jednolitą.
Bardzo wysokie pomieszczenia wydają się niższe, gdy:
› stosuje się poziome połączenie dwóch tapet, przedzielonych bortem,
› przy suficie tapeta zostaje zwieńczona bortem (bort górny) lub tapeta położona na suficie zachodzi na ścianę i jest wykończona bortem,
› sufit pokrywany jest ciemniejszą tapetą.
Małe pomieszczenie wydaje się szersze, gdy:
› wybiera się jaśniejsze odcienie,
› tapeta pokryta jest drobnym wzorem lub jest jednolita,
› jedna ze ścian (bez okna lub drzwi) pokryta zostaje dużym wzorem lub ciemniejszym kolorem.
Duże pomieszczenie wydaje się przytulniejsze, gdy:
› wybiera się ciemniejsze, ciepłe barwy,
› tapeta pokryta jest dużym wzorem.
Doskonale przykuwa wzrok również pokrycie jednej ze ścian bardzo rzucającym się w oczy wzorem, przy jednoczesnym pokryciu innych powierzchni dopasowaną tapetą jednolitą. Można również zastosować wzorzyste tapety jako wstęgi izolacyjne lub panele pomiędzy dopasowanymi powierzchniami jednolitymi.